Het heeft zo moeten zijn

29 maart 21

Martijn Hazelberg (37 jaar) heeft een turbulent jaar achter de rug. In de pandemie heeft hij een tweede kind verwelkomt, een nieuw huis gekocht en een nieuwe baan gevonden. Inmiddels heeft hij zijn draai helemaal gevonden, zowel bij NS Stations, zijn nieuwe werkgever, als in zijn nieuwe huis.

“Het was best heel veel in korte tijd, maar ik heb er geen moment spijt van gehad,” vertelt Martijn op kantoor bij ExcellentMatch. “In oktober 2019 werd ik benaderd door Werner van ExcellentMatch. Hij was op zoek naar een Contractmanager bij NS Stations en mijn profiel op LinkedIn sprak hem aan. En de functie bij NS Stations was op detacheringsbasis, maar wel met uitzicht op een vast dienstverband.” Martijn heeft er thuis uitgebreid met zijn partner over gesproken. “Mijn ambitie was om ooit bij een grotere organisatie te werken en NS staat in de top 5 van beste werkgevers. Voor mij was dit het goede moment voor deze stap in mijn carrière.”

Beeld van CV-schuivers

Martijn werd uitgenodigd voor een gesprek bij ExcellentMatch. “Ik was wat sceptisch over werving & selectiebureaus, maar ik had niets te verliezen. Tijdens het gesprek met Werner werd me al snel duidelijk dat mijn beeld van CV-schuivers niet klopte. De klik was goed en beide heren waren enthousiast. ExcellentMatch stelde Martijn voor bij NS Stations en hij werd uitgenodigd voor een gesprek. Al snel volgde het tweede gesprek. “Dit keer met de leidinggevende en een directe collega met wie ik de regio zou bedienen.” Het gesprek vond plaats op station Eindhoven. Dat gesprek verliep heel goed en Martijn was nog enthousiaster over de rol. Hij had een goed gevoel over het gesprek en dat bleek wederzijds. Martijn werd gekozen en na een laatste arbeidsvoorwaardelijk gesprek, was het snel rond. In december 2019 is Martijn gestart als Adviseur Schoon voor NS Stations. “Inmiddels ben ik Adviseur Schoon van regio Zuid en Randstad Zuid en houd ik me bezig met het besturen van het brede proces Schoon op de stations. Daar valt niet alleen schoonmaak onder, maar ook verwijderen van bekladding, glasbewassing, perronspoorreiniging, plaagdierbeheersing en uitvoeren van kwaliteitsmetingen.”

Vast dienstverband tijdens Covid-19

Net nadat Martijn een paar maanden is gedetacheerd bij NS Stations, breekt de pandemie uit. “Toen werd het nog spannend. Het openbaar vervoer werd alleen nog gebruikt voor noodzakelijke reizen, maar gelukkig bleven mijn werkzaamheden gewoon doorgaan. De stations moeten nog steeds schoon blijven. Je ziet bijvoorbeeld meer vandalisme omdat er minder sociale controle is door medereizigers. Voor Covid-19 was schoonmaak op stations al van belang, maar door de uitbraak is hier een nog groter vergrootglas op gekomen. Alle werkzaamheden binnen het proces zijn dan ook ‘gewoon’ doorgegaan.” Het werk van Martijn wordt gewaardeerd. Na een halfjaar boden ze hem een vast dienstverband. “Dat was fijn, maar ik had nog een contract met ExcellentMatch voor een aantal maanden. Gelukkig was dat geen probleem voor beide partijen. Ook toen dit dienstverband ten einde kwam heeft NS Stations weer een vast dienstverband aangeboden. Dat nam hij met beide handen aan. “Met een baby op komst, een pandemie en de aankoop van een nieuw huis was het wel even spannend. Het heeft goed uitgepakt!”

Het juiste moment

Het telefoontje van ExcellentMatch kwam op het juiste moment. “Ik ben heel blij dat ik destijds het gesprek ben aangegaan met ExcellentMatch. Werner heeft me zowel voor als tijdens en na de procedure goed bijgestaan. Hij is betrokken, benaderbaar, persoonlijk en staat altijd open voor dialoog. We hebben nog steeds regelmatig contact. Omdat ik door het thuiswerken last kreeg van mijn rug, regelde hij een bureaustoel en een scherm voor me. Helemaal top!” Inmiddels heeft Martijn langer thuisgewerkt dan op kantoor bij NS. Hij mist het wel, maar door de dagelijkse stand-ups en de online vergaderingen via Teams ziet hij zijn collega’s nog dagelijks. “De grappen kunnen ook online gewoon gemaakt worden! Maar laten we hopen dat we dit jaar weer gewoon naar kantoor mogen en meer reizigers kunnen verwelkomen op de stations ”