Nieuwe manieren van solliciteren

30 augustus 16

De tijd van een vacature in de krant zetten is voorbij. De traditionele kanalen verschuiven naar nieuwe, snelle kanalen. Benieuwd naar nieuwe manieren van solliciteren? Hier lees je hoe je kan inspelen op de behoefte naar nieuwe sollicitatie processen.

Een lang sollicitatieproces kan een drempel zijn voor goede kandidaten.

De recruitmentwereld is dynamisch en dat vraagt om een snel sollicitatieproces. Kandidaten willen in het ‘hier en nu’ solliciteren en minder tijd besteden aan het schrijven van een motivatiebrief. Een motivatiebrief en CV lezen kost aardig wat tijd. Daarnaast is een assessment vaak duur. Het belangrijkste punt is dat je het solliciteren niet alleen voor jezelf, maar ook voor potentiële kandidaten makkelijker wilt maken.

Hoe kan je hier op inspelen als bedrijf?
Vanuit de kandidaat ontstaat er een behoefte om sneller, makkelijker en laagdrempeliger te solliciteren. Er zijn twee hoofdelementen hierin, het gebruik van de smartphone en het schrappen van de motivatiebrief.

Smartphone: Momenteel is het nog vrij lastig om het sollicitatieproces te doorlopen op je mobiel. Hoe upload je bijvoorbeeld je CV via je Iphone? Maak het als werkgever mogelijk om een Linkedin-account toe te voegen, veel gemakkelijker en het dekt dezelfde lading. Ook kan een video-CV uitkomst bieden, een video van max 2 minuten waarin de kandidaat zich voorstelt. Pinterest kan ook gebruikt worden in het proces. De kandidaat maakt een board met interesses en kan deze toevoegen bij zijn sollicitatie.

Motivatiebrief: het kost veel tijd om een goede motivatiebrief te schrijven. Daarnaast levert het eigenlijk te weinig op omdat er vaak maar weinig tijd wordt besteed aan het lezen van de brief. Er zijn verschillende andere manieren om je motivatie te tonen. Een voorbeeld hiervan: de sollicitatie selfie. Een filmpje van max 30 seconden waarin de kandidaat zich voorstelt en vertelt waarom juist hij/zij geschikt is voor de functie!

Snelle match tussen kandidaat en bedrijf
Het idee van ‘het nieuwe solliciteren’ ligt op het vinden van een (snelle) match tussen kandidaat en bedrijf. Een opkomende trend is het organiseren van recruitmentdagen, waar kandidaten in het bedrijf rond kunnen lopen en werknemers kunnen ontmoeten. Vaak hoort er bij zo’n dag een teamopdracht. Tijdens deze opdracht worden soft skills, zoals communicatie en teamwork getest in een natuurlijke omgeving. De kandidaat zal zich op deze wijze minder getest voelen, de focus ligt namelijk op leuke gesprekken en minder op een interview. Hij/zij zal natuurlijk gedrag vertonen, waardoor het makkelijker is in te schatten of er een match is.

Heb je al eens nagedacht over een pubquiz om de kennis van een kandidaat te testen? Of een spelletje tafeltennis waarbij de kandidaat een korte pitch mag houden? Je kan het zo gek niet bedenken, het past allemaal in het nieuwe solliciteren. Het solliciteren in het hier en nu, waar snelheid en gemakkelijkheid centraal staan.

Bron: personeelsnet.nl