Houd goede werknemers aan boord

19 februari 18

In de strijd om talent worden kosten noch moeite gespaard. Een kostbare employer branding campagne, een team van gekwalificeerde recruiters en slimme wervingstactieken moeten ervoor zorgen dat het talent van de toekomst zich aan de organisatie bindt. En toch wordt het in de huidige arbeidsmarkt steeds moeilijker om medewerkers te vinden.

Zorg dat huidige medewerkers willen blijven

Hoe kun je er toch voor zorgen dat de organisatie kan blijven groeien? Simpel eigenlijk: zorg dat huidige medewerkers willen blijven. Houd talent binnenboord.  Retentie, oftewel het behoud van huidige medewerkers, is met deze krappe arbeidsmarkt belangrijker dan ooit.

Betrokken versus loyale medewerkers

Creëer betrokken medewerkers. Dat is iets anders dan loyale medewerkers zoals we die kennen van jaren geleden, waarbij medewerkers jarenlang bij dezelfde werkgever in dienst zijn. Betrokken medewerkers heb je niet per definitie, die creëer je. En daarin ligt een rol voor de werkgever weggelegd. Een rol die ervoor zorgt dat huidige medewerkers willen blijven en talent binnenboord blijft.

Employee value proposition

Om medewerkers te betrekken bij de organisatie, is het slim om te werken aan een goede employee value proposition (EVP), een gezonde bedrijfscultuur en de erkenning van de bijdrage die individuele werknemers leveren aan het succes van een organisatie. Breng in kaart bij welke belangrijke medewerkers de kans op uitstroom het grootst is en kom tegemoet aan hun loopbaanbehoeften voordat het zover komt. Maak gebruik van trainings- en developmentplatforms om hun carrièreontwikkeling te ondersteunen en laat zien hoe talentvolle medewerkers verder kunnen groeien in de organisatie.

Sometimes it’s not just about the money

Zorg ervoor dat de organisatie tijdens deze dynamische tijden competitief blijft door regelmatig het salarisniveau voor de kritieke functies onder de loep te nemen. Sometimes it’s not just about the money. Zachtere arbeidsvoorwaarden kunnen voor medewerkers een belangrijke reden zijn om te blijven. Denk aan gratis maaltijden, verlofregelingen, on-site kinderopvang, sportabonnementen en andere zaken om de werk-privébalans te verbeteren. Het prijskaartje van deze arbeidsvoorwaarden kan aanzienlijk lager zijn dan het werven van nieuwe medewerkers.